Jag har funderat på en del på det faktum att personbilar med dieselmotor sedan 1 juli i fjol beskattas extra för utsläppen av koldioxid. Är detta en hållbar modell för beräkningen av skatten på nya fordon med tanke på att HVO 100 diesel nu finns att köpa på rätt många mackar runt om i Sverige. Känns rätt konstigt att incitamenten för att byta till biodrivmedel är obefintliga för oss som äger en dieselbil årsmodell 2019 och senare.

Fråga: Hur skulle min fordonsskatt påverkas om jag påvisar att jag bara kör min bil på förnybar diesel exempelvis HVO 100 diesel. Min bil är tekniskt godkänd för detta bränsle av tillverkaren och HVO 100 diesel finns att köpa i Preems pumpar. Hur resonerar ni i denna fråga?

Svar:

Hej!

Problemet blir givetvis att på ett tillförlitligt sätt kunna påvisa att bilen enbart kommer köras på ett visst bränsle även fast annat bränsle är praktiskt möjligt. Och hur påvisa vad det ”nya” CO2-utsläppet för blandad körning faktiskt blir utan att typgodkänna bilen på nytt vilket inte är möjligt.

Som skattelagstiftningen är utformad blir det nog svårt att sänka skattekostnaden på detta vis. Men i vägtrafikskattelagens (2006:227) 2 kap. 21§ framgår ”Om det finns synnerliga skäl skall Skatteverket, självmant eller efter ansökan av den som är skattskyldig för ett fordon, även i annat fall än som avses i 20 § besluta om nedsättning av eller befrielse från fordonsskatt”, så hör gärna med Skatteverket hur de resonerar i denna fråga.

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/_sfs-2006-227/

Detta meddelande kan ej besvaras. Följdfrågor hänvisar vi till vårat kontaktformulär: http://www.transportstyrelsen.se/sv/kontaktformular/kontakta-fordon/. Välj där kategori fordonsregler.

Med vänlig hälsning
NN
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
————————————————————————————————————–

Känns rätt underligt att man inte verkar skilja på utsläppen av koldioxid från förnybara bränslen jämfört med fossila dito, men de är kanske tagna på sängen av att dessa bränslen nu växer till på marknaden.

Att kräva ett nytt typgodkännande, vilket tydligen är omöjligt, för samma bränsle med samma kemiska sammansättning som dessutom är förnybart eller i vart fall fossilfritt, förefaller rätt långsökt och i sak felaktigt.
Att köra en ny miljövänlig dieselbil borde om den drivs på HVO 100 diesel klassas som miljöbil snarare än någonting annat, eftersom den släpper ut minimalt med såväl kväveoxider som fossil koldioxid,