Läser en intressant artikel i Sydsvenskan under rubriken; Laddhybriden kan vara mest klimatsmart, skriven av Mikael Stjerna. Faktaunderlagen härrör från en studie av Öivind Andersson och Pål Börjesson; ”The Greenhouse gas emissions of an electrified vehicle combined with renewable fuels: Life cycle assessment and policy implications.”
Tack Sydsvenskan för en insiktsfull och mycket intressant artikel om hur klimatsmarta olika drivlinor för personbilar är i realiteten.
Slutsatserna i artikeln är också värda att notera. ”Om vi till exempel lägger alla ägg i elbilskorgen måste vi begränsa användandet, resurserna räcker inte till om vi ska nå klimatmålen 2050.”
Mångfald är alltid bättre än enfald, vilket gäller för så gott som alla företeelser vare sig de är tekniska, biologiska, humanistiska eller sociala.
Egentligen saknar jag bara ett referensalternativ i tabellen för Koldioxidekvivalenter 20 000 mil och det är en modern dieselbil (Euro6d) som körs på HVO100 (och i framtiden på biodiesel) där allt annat lika, fältet ”förbrukning bränsle” kan reduceras med minst ca 80%. Jag inser att ett sådant alternativ skulle bli besvärande konkurrenskraftigt och sannolikt landa runt totalt 80 g/km, vilket självklart skulle röra till det för de politiker som helst vill förbjuda alla fordon med förbränningsmotor. Eller vad tror du?
Och visst är det så att HVO100 kanske inte är helt hundra eftersom den innehåller certifierad palmolja, vilket är den gröntvättade versionen av palmolja som framställs efter skövling av regnskogar runt om i världen. Att välja den här produkten för din moderna dieselbil innebär trots allt att du minskar dina utsläpp av fossil koldioxid med 80% vid avgasröret jämfört med det fossila alternativet. I framtiden kommer biodiesel och syntetisk diesel tillverkad med förnybar el och infångad koldioxid säkert att ersätta HVO100, men tills dess verkar den vara ett bättre alternativ än de övriga som är tillgängliga idag. Till och med bättre än elbilarna, men det får vi kanske se i nästa version av diagrammet ovan?
Tack Sydsvenskan för en bra artikel. Jag ser redan fram emot nästa där även dessa alternativ lyfts fram som rimliga och långsiktiga alternativ i den ganska enfaldiga debatt som driver branschen till att elektrifiera hela personbilssegmentet. Övergångslösningarna behövs för att vi ska komma vidare i klimatomställningen och fastna i käbbel om fossilfritt kontra förnybart. Det har varken industrin, konsumenterna eller klimatet råd med.