Elektrifieringskommissionen redovisar genom sin ordförande ett antal slutsatser och presenterar en handlingsplan baserat på detta. Laddinfrastrukturen för tunga fordon ska byggas ut liksom så kallade elvägar där fordon kan laddas under färd. Den klimatpolitik som stakats ut sedan länge innebär att transportsektorn kommer att vara oberoende av fossila bränslen 2030. Stämmer detta verkligen?
Det är därvid viktigt att lyfta fram att en omställning där vi ersätter en stor bil med en lika stor elbil, med andra ord ett byte 1:1 inte kommer att lösa klimatutmaningen. Det kommer, givet att batteriet håller hela bilens livslängd och att den laddas med 100% förnyelsebar el, att reducera utsläppen med c:a 30%. Detta blir tydligt nu när biltillverkarna själva börjat redovisa livscykelanalyser på sina produkter.
Det är förvånande att detta inte fått större uppmärksamhet menar VD:n för Clean Motion. Detta märker vi är högintressant i våra kundmöten och en av våra största styrkor med våra fordon där vi istället för 30% kan påvisa uppemot 95% minskade CO2 utsläpp.
Det innebär att Elektrifieringskommisionen föreslår åtgärder som till en förfärande hög kostnad i bästa fall kommer att reducera klimatutsläppen med ca 30%. Rätt dåliga siffror som dessutom bygger på svensk elmix och batterier med 15-20 års livslängd och att den gamla devisen ”mycket väsen för lite ull sa hen som klippte grisen” ligger nära till hands.
Fossilfri elproduktion
I Europa är det bara Sverige, Norge och delvis Frankrike som har fossilfri elproduktion, vilket innebär att en elektrifiering av transportsektorn i de flesta länder utgör en nettoökning av de klimatpåverkande utsläppen snarare än ens en marginell minskning. En ökning av vindkraften i Sverige minskar knappast alls utsläppen av klimatgaser i Europa så länge användningen fossila bränslen fortsätter att öka.
Fossilfria fordonsbränslen
Intressant att konstatera är att ett byte från fossil diesel till HVO i en befintlig Volvo XC60 av årsmodell 2019 med ureainsprutning, partikelfilter och specifikation enligt Euro6d ger en rejäl effekt för miljön och klimatet. OKQ8 redovisar CO2-utsläppen för respektive bränsle på sin hemsida för företag och för den aktuella bilmodellen som under sina hittillsvarande 6600 mil har förbrukat 0,62 liter per mil så är det följande siffror som gäller.
Fossil diesel – 163 g CO2/km (2,63 kg CO2 per liter) respektive,
Neste My HVO – 18 g CO2/km (0,29 kg CO2 per liter).
Detta innebär en reduktion med nästan 90% utan att byta bil. En irriterande detalj i sammanhanget är att inget incitament för att ersätta fossil diesel med HVO utgår varken till biltillverkaren eller till brukaren. Istället är det så att HVO kostar ca en krona mer per liter än fossil diesel. Så en åtgärd som är tillgänglig för många och som i sak reducerar klimatutsläppen med nästan 90% är ointressant för svenska myndigheter och politiker. Motsvarande ekvation går att ställa upp för etanol och bensin. När kommer de första laddhybriderna som kan drivas med el och etanol likt de som redan idag kan drivas med HVO och el?
Frågan är om inte plakatpolitiken som pläderar för el och förnybar sådan till allt och alla skjuter både bredvid och under klimatmålen? Kan de som beslutar i Sverige inte räkna eller använder man helt enkelt de fakta och den information som stödjer de egna förslagen som f-n läser bibeln?
Varför inte uppmuntra oss brukare och konsumenter att göra de enkla och för många svenskar redan tillgängliga valen istället för att fortsätta subventionera vindkraft och dyra elfordon?
Avslutningsvis låter jag motorjournalisten Håkan Matson bjuda på ett citat ur Dagens industris bilbilaga Nya Bilar 2022. ”Tidningen har intervjuat Michael Fleiss, VD för Aurobay, i praktiken Volvos gamla motorfabrik i Skövde. Bolaget samägs nu av Volvo och Geely och ska tillverka förbränningsmotorer också 2025 – exempelvis till Volvos planerade 600 000 laddhybrider – och i många år därefter.
Så här säger Fleiss:”
”Elektrifiering är inte det enda svaret på att stoppa global uppvärmning. Det tar för lång tid. Det finns helt enkelt inte elektriskt laddnätverk överallt för att alla bilar ska bli elektriska tillräckligt snabbt. 2040 kommer 70 procent av bilarna att ha en förbränningsmotor om man inte genomför omfattande skrotningsprogram för att få bort de gamla bilarna. De behöver tankas med förnyelsebara bränslen i stället för bensin och diesel. Biodrivmedel behöver komma tillbaka om samhället vill minska den globala uppvärmningen. Det finns för många bilar i världen som inte kan ersättas med elbilar och det finns inte tillräckligt med grön energi att ladda dem med.”
Globala utsläpp av klimatpåverkande gaser
Det är fortfarande så att Sverige står för lite drygt 1 promille av de globala utsläppen. Det är också så att våra dyrköpta och marginella minskningar av utsläppen i Sverige, i praktiken utgör en försvinnande liten del av den ökning som fortfarande rullar på globalt. Det innebär att vi sitter i ett sjunkande skepp och lurar oss själva att vi gör betydande insatser för att rädda klimatet och jorden.
Vi gör emellertid redan idag viktiga insatser för miljön och klimatet, och det ska vi fortsätta med, men inte till vilket pris som helst. Framförallt bör åtgärder baserat på faktabaserade beräkningar och kalkyler prioriteras.